האם קרה לך אי פעם שחווית דליפת שתן כשפתאום התעטשת או השתעלת? אולי גם במהלך אימון גופני או כשצחקת מבדיחה טובה? זו בעיה נפוצה עבור נשים רבות ויכולה להפריע לשגרה היומית (וגם להביך מאוד!). אנחנו שומעים לא פעם מנשים שאומרות: “אני משתינה כשאני משתעלת. איך אפשר לעצור את זה?”. במאמר זה נעמיק בהבנת הסיבה לכך ונציע טכניקה פשוטה שיכולה לעזור למנוע זאת.

בריחת שתן בשיעול- למה זה קורה?

דליפת שתן בזמן שיעול נגרמת לרוב בשל בריחת שתן במאמץ ורצפת אגן חלשה. בריחת שתן במאמץ מתרחשת כאשר יש דליפת שתן כתוצאה מלחץ פיזי על שלפוחית השתן, כמו בעיטוש, צחוק, פעילות גופנית, ובמקרה זה – שיעול.

כאשר שרירי רצפת האגן (המשמשים כמעין ערסל שתומך בשלפוחית השתן ובאיברים אחרים) נחלשים, יש יותר קושי לשמור על השתן כשצריך. כשלוחצים על השרירים האלו, כמו בזמן שיעול או עיטוש, יש סיכוי גבוה יותר לדליפה.

בריחת שתן במאמץ היא בעיה נפוצה במיוחד בקרב נשים, בעיקר בשל השינויים שהגוף עובר במהלך החיים כמו הריון ולידה, ושינויים הורמונליים בגיל המעבר. עם זאת, ישנם פתרונות רבים שיכולים לעזור לטפל במצב הזה. אחת השיטות הפשוטות למניעת דליפות שתן בזמן שיעול או עיטוש היא טכניקה הנקראת “The Knack”.

מהי טכניקת “The Knack”?

“The Knack” היא טכניקה לחיזוק שרירי רצפת האגן בזמן שמופעל עליהם לחץ. למרות השם המרשים, הטכניקה פשוטה יחסית – מדובר בכיווץ מתוזמן של שרירי רצפת האגן, דומה לתרגיל קיגל. כאשר את מרגישה שמתקרב שיעול, עיטוש או אפילו צחוק, את מבצעת כיווץ של שרירי רצפת האגן ומחזיקה את הכיווץ עד שהלחץ עובר. זה מסייע במניעת דליפות שתן על ידי סגירת השופכה.

אם את מוצאת את עצמך חווה דליפות שתן בזמן צחוק, עיטוש, שיעול או אימון גופני, הטכניקה הזו עשויה לעזור לך.

למי מתאימה טכניקת “The Knack”?

הטכניקה מתאימה לנשים המתמודדות עם דליפות שתן, במיוחד במהלך פעילויות שמפעילות לחץ על רצפת האגן, כמו שיעול, עיטוש או הרמת משקלים.

נשים עם צניחת איברי אגן

צניחת איברי אגן היא מצב שבו רצפת האגן נחלשת עד כדי כך שהיא אינה מסוגלת לתמוך באחד או יותר מהאיברים הנמצאים באגן, כמו שלפוחית השתן, המעיים או הרחם. מצב זה יכול לגרום לדליפות שתן או לתחושת כבדות באגן. נשים המתמודדות עם צניחת איברי אגן יכולות להשתמש בטכניקת “The Knack” כדי להגן על רצפת האגן בזמן שמופעל עליה לחץ.

אגב, אם את מתמודדת עם דליפת שתן לאחר לידה, ייתכן שטכניקה זו תהיה מועילה עבורך במיוחד, שכן היא מחזקת את שרירי רצפת האגן שהחלשותם עשויה להתרחש בעקבות הלידה.

מתי להשתמש בטכניקת “The Knack”?

את יכולה להשתמש בטכניקה בכל פעם שאת מרגישה לחץ מתקרב על רצפת האגן שלך, כמו במצבים הבאים:

  • שיעול
  • עיטוש
  • אימון גופני/הרמת משקלים
  • קימה ממצב ישיבה
  • דחיפה

איך לבצע את תרגיל “The Knack”?

תרגיל “The Knack” הוא למעשה כיווץ מתוזמן של שרירי רצפת האגן, המתבצע כאשר את מצפה ללחץ על רצפת האגן. כך תבצעי את התרגיל:

  1. כאשר את מרגישה ששיעול או עיטוש מתקרבים, הרימי וכווצי את שרירי רצפת האגן שלך.
  2. כווצי את השרירים של השופכה, הנרתיק והפי הטבעת בו זמנית.
  3. החזיקי את הכיווץ לאורך כל השיעול, העיטוש או האימון.
  4. לאחר שהלחץ עבר (כאשר הפסקת להשתעל, להתעטש, לצחוק וכו’), שחררי את שרירי רצפת האגן ואפשרי להם לחזור למצב נייטרלי.

לימוד וביצוע נכון של תרגילי קיגל יכול להיות מאתגר ויכול לקחת זמן עד שתשלימי את השליטה בטכניקה. נשים רבות מתקשות לבצע את התרגיל בצורה נכונה ולעיתים מפעילות את השרירים הלא נכונים. אם את נתקלת בקשיים, כדאי לשקול לפנות לפיזיותרפיסטית המתמחה בטיפול ברצפת האגן כדי לקבל הנחיה מקצועית.

כמו כן, אפשר לשלב את טכניקת “The Knack” עם תרגילי יוגה לחיזוק רצפת האגן להפחתת דליפות שתן. תוכלי למצוא מידע נוסף במאמרים על יוגה ובריחת שתן.