תהליך הלידה, בין אם מדובר בניתוח קיסרי או בלידה וגינלית, יכול לגרום לדליפות שתן. הלחץ והמתיחה המופעלים על הרצועות, השרירים ורקמות התמיכה שמקיפות את השלפוחית והשופכה במהלך הלידה, הם מהגורמים העיקריים להופעת בריחת שתן לאחר לידה.

לידה ממושכת, טראומה הקשורה בלידה, קשיים במהלך הלידה או תינוק גדול במיוחד, עלולים להחמיר את הנזק האפשרי לשלפוחית, לשופכה ולרקמות התומכות, ובכך להגדיל את הסיכון לדליפת שתן אחרי לידה.

סוג אי השליטה שנשים רבות חוות במהלך ולאחר הלידה נקרא בריחת שתן במאמץ. מדובר במצב שבו דליפת שתן מתרחשת בכל סוג של מאמץ פיזי או לחץ על השלפוחית, כמו שיעול, עיטוש, צחוק, כיפוף, הרמת חפצים או כל פעילות גופנית אחרת שכוללת ריצה או קפיצה. כאשר מבני התמיכה של השלפוחית והשופכה נחלשים או נפגעים, פעילות גופנית או לחץ על השלפוחית עלולים לגרום לשופכה לזוז ממיקומה הרגיל, מה שמוביל לדליפת שתן לאחר לידה.

חרדה כתוצאה מבריחת שתן לאחר לידה

נשים רבות, במיוחד צעירות, עלולות לחוות חרדה ודאגה כתוצאה מבריחת שתן אחרי לידה. המצב הלא צפוי הזה יכול להיות מביך ומלחיץ, ולפגוע באיכות החיים היומיומית. החשש מהתמודדות עם דליפות פתאומיות יכול להוביל להימנעות מפעילויות חברתיות או פיזיות, להגביר את תחושת חוסר השליטה. במצבים קיצוניים, החרדה יכולה להשפיע על מצב שלפוחית השתן.

מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם בריחת שתן לאחר לידה?

בטווח הקצר, רוב הנשים ירגישו שינויים בתפקוד השלפוחית ובשליטה עליה, תקופה שנעה בין כמה שבועות לכמה חודשים, ולעיתים אפילו עד שנה. חלק מהנשים יחזרו לשליטה מלאה על השלפוחית, בעוד שאחרות עלולות להמשיך לחוות דליפת שתן אחרי לידה. הגורמים שמעלים את הסיכון להמשך בעיות בשליטה על השתן כוללים גנטיקה, סוג הלידה, גודל התינוק ואורך הלידה.

בנוסף, הגנטיקה שלנו יכולה להטות אותנו לבריחת שתן אחרי לידה. חשוב שנשים יבינו את הרגישות האישית שלהן לדליפות שתן לאחר לידה, וישוחחו עם קרובות משפחה על חוויותיהן לאחר הלידה. זה יכול לתת אינדיקציה טובה למה לצפות בתקופת ההריון ולאחר הלידה.

פתרונות להתמודדות עם בריחת שתן אחרי לידה

כדי להפחית את הרגישות למצב הזה, מומלץ להתחיל לתרגל תרגילי קיגל לפני, במהלך ולאחר הלידה (ככל שניתן). חיזוק שרירי רצפת האגן עוזר לשמור על שליטה על השלפוחית ומהווה חלק חשוב משגרת בריאות השלפוחית.

כמו כן, חשוב לאחר הלידה להקפיד על תכנית ריקון סדירה של השלפוחית, גם אם אין צורך מיידי להתפנות, כדי להימנע מדליפות שתן מקריות. מומלץ לרוקן את השלפוחית כל שעתיים כדי לשמור על יובש וביטחון.

לעיתים קרובות, תסמיני בריחת שתן במאמץ ייעלמו עם הזמן. אם התסמינים נמשכים מספר חודשים, מומלץ לדבר עם רופא הנשים כדי לזהות את סוג אי השליטה ולהחליט אם יש צורך בטיפול תרופתי, ניתוח או טיפול בלייזר וגינלי, כמו פמיליפט, שמסייע לשחזר את הקולגן סביב השופכה ולתמוך בה במהלך פעילויות מאומצות.

שימוש בתחתוני ספיגה למבוגרים כפתרון זמני

אחד הפתרונות היעילים להתמודדות עם דליפת שתן לאחר לידה הוא שימוש בתחתוני ספיגה למבוגרים. הם מספקים הגנה מרבית מפני דליפות, מאפשרים לנשים להמשיך בשגרת היום-יום שלהן בלי לחשוש, ומשמשים פתרון זמני עד שהתסמינים ייעלמו עם הזמן.
בסופו של דבר, בריחת שתן אחרי לידה היא מצב נפוץ ונורמלי. חשוב שנשים יהיו מודעות לכך, ייערכו בהתאם וישתמשו במשאבים הזמינים להן, כמו מוצרי ספיגה למבוגרים, כדי לשמור על ביטחון ונוחות במהלך התקופה שלאחר הלידה.